Sähkö laskutetaan verkkoyhtiön ilmoittamien kulutustietojen perusteella

Sähkönkulutuksesi laskutetaan alueesi verkkoyhtiöltä saamiemme tietojen mukaan.

Jos asut Tampereen Energia Sähköverkko Oy:n verkkoalueella ja ostat sähkösi meiltä, voit saada halutessasi vain yhden sähkölaskun, jossa myynnin ja siirron osuudet ovat eriteltyinä. Jos asut muualla Suomessa, saat sähkön siirron osuudesta laskun paikalliselta verkkoyhtiöltäsi ja myynnin osuudesta Tampereen Energialta.

Voit valita monista laskun maksutavoista

Tarjoamme asiakkaillemme monia erilaisia maksutapoja, joista voit valita itsellesi sopivimman.

Voit valita itsellesi sopivan laskutusvälin ja -tavan. Suosittelemme maksutavaksi ympäristöystävällistä  ja joustavaa e-laskua. Voit valita maksutilin verkkopankissasi ja saat maksettua laskusi ajasta ja paikasta riippumatta. E-laskun saapumisesta verkkopankkiin saat halutessasi ilmoituksen sähköpostiin tai matkapuhelimeen.  Voit valita laskusi toimitustavaksi myös perinteisen paperilaskun tai suoramaksun. Jos olet digipostipalvelu Kivran käyttäjä, toimitamme paperilaskut automaattisesti palveluun.  Yrityksille suosittelemme verkkolaskua. Jos yrityksesi vastaanottaa verkkolaskuja, voit ilmoittaa verkkolaskutustiedot meille yhteydenottolomakkeella.

Kaipaatko lisää maksuaikaa laskullesi?

Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää. Eräpäivänsiirron teet kätevästi itsepalveluna Sähkis-palvelussa.

Suoramaksulasku lähtee pankkiin heti, kun lasku on valmis. Tämän vuoksi suoramaksulaskuille ei ole mahdollista saada lisää maksuaikaa. Jos siirrät e-laskutuksessa olevan laskun eräpäivää, muistathan muuttaa eräpäivän itse myös  verkkopankissasi.

Onko laskusi eräpäivä mennyt?

Kun eräpäivä on mennyt, saat laskusta yhden maksumuistutuksen. Sen jälkeen maksamaton lasku siirtyy perintätoimiston perittäväksi.

Yhteistyökumppanimme Ropo Capital Oy huolehtii erääntyneiden sähkölaskujen maksumuistutuksista ja perinnästä. Ropo Capital Oy:n lähettämästä laskusta käy aina ilmi mistä sähkölaskusta on kyse ja minne voi olla yhteydessä ongelmatilanteissa.

Usein kysyttyä laskutuksesta

Kuinka usein saan sähkölaskun? Millä tavoilla saan laskut? Miten ilmoitan hyvitystilin numeron?

Saat sähkölaskun yhden, kahden tai kolmen kuukauden välein riippuen sähkön kulutuksesta, lämmitystavasta tai siitä mitä sopimuksen tekohetkellä on sovittu.

Voit vastaanottaa laskusi e-laskuna, suoramaksulaskuna tai paperilaskuna. Paperilasku on sinulle maksuton. Ympäristöystävällisen e-laskun teet kätevästi omassa verkkopankissasi.

Tilinumerosi laskun hyvitystä varten voit ilmoittaa tietoturvallisesti tilinumerolomakkeella.

Lisätietoa laskutuksesta

Miten voin pienentää sähkölaskuani?

Jokainen voi vaikuttaa omaan sähkönkulutukseensa energiaa säästävillä arjen valinnoilla ja kodin energiaremonteilla.

Kodin energiankäytöstä keskimäärin noin 2/3 kuluu tilojen lämmitykseen ja noin 15 % lämpimän käyttöveden lämmittämiseen. Loppu kodin energiankulutuksesta kuluu sähkölaitteisiin ja valaistukseen. Niinpä lämmitykseen ja lämpimän veden käyttöön kohdistuvat säästötoimet vaikuttavat eniten kokonaisenergian säästöön.

Lue tarkemmin sähkönsäästövinkeistä.

Mitä tukia voin hakea valtiolta korkeiden sähkönhintojen takia?

Sähkön hinnan voimakkaan nousun takia vuonna 2023 on mahdollista saada apua sähkömenoihin. Ensisijainen tapa on hakea sähkövähennystä Verohallinnosta.

Sähkövähennykseen on oikeus, kun sähköenergian kulut ovat yli 2 000 euroa tammi–huhtikuun aikana ja veroja kertyy riittävästi vähennyksen tekemiseen.

Jos kotitaloudelle ei kerry veroja pienien tulojen vuoksi riittävästi, Kelasta voi hakea väliaikaista sähkötukea.

Sähkövähennystä tai sähkötukea voi saada sähköenergian, arvonlisäveron ja mahdollisen perusmaksun kustannuksiin. Vähennystä tai tukea ei voi saada sähkönsiirron kustannuksiin eikä mahdollisiin viivästysmaksuihin.

Voinko siirtää laskuni eräpäivää tai saada maksuaikaa?

Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää  Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €/kpl.

Jos sinulla yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropo Capitaliin, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.

Voinko siirtää sähkölaskuni eräpäivää?

Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirrosta veloitamme 4,50 €.

Suoramaksulaskuista lähtee pankkiin maksutoimeksianto heti, kun se on valmis ja siksi suoramaksulaskuille ei ole mahdollista saada maksuaikaa.

Maksumuistutuksen eräpäivän siirrosta voit sopia Ropo Capitalin kanssa. Yhteystiedot löytyvät täältä.

Miten voin yritysasiakkaana ilmoittaa laskutustietojeni muutoksesta?

Uudet laskutustiedot voit ilmoittaa sähköisellä yhteydenottolomakkeella, jonka löydät vaikkapa Asiakaspalvelu-sivun alaosasta aiheella ’Laskutus’

Yhteydenotto: laskutus

Yhteydenotto: laskutus

*-merkinnällä merkityt kentät ovat pakollisia.

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*
Osoite*
Pudota tiedostot tähän tai
Max. tiedoston koko: 5 MB.
    Tampereen Energia käsittelee lomakkeella antamiasi henkilötietoja Tampereen Energian Yleisten tietosuojakäytäntöjen mukaisesti.
    Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
    Tilinumeron ilmoittaminen

    Tilinumeron ilmoittaminen

    "*" näyttää pakolliset kentät

    Tällä lomakkeella voit ilmoittaa meille tietoturvallisesti tilinumerosi maksujen palautusta tai erikseen sovittujen hyvitysten maksamista varten. Jos sinulla on useampi hyvityslasku, riittää että ilmoitat tilinumeron vain kerran. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.
    Nimi*
    Asiakasnumeron löydät laskulta
    Jos sinulla on useita hyvityslaskuja, riittää että täytät lomakkeen kerran käyttäen yhden laskun numeroa.
    18 merkkiä
    Osoitetiedot
    Tampereen Energia käsittelee lomakkeella antamiasi henkilötietoja Tampereen Energian Yleisten tietosuojakäytäntöjen mukaisesti.
    Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.