
Hyvä asiakaspalvelu on meille kunnia-asia
Palvelemme sinua monipuolisesti sekä sähköisillä kanavilla että henkilökohtaisesti.
Sähkis-palvelu palvelee ympäri vuorokauden
Siellä voit tarkastella omaa energiankäyttöäsi, laskujasi ja sopimuksiasi ja omaa energiankäyttöäsi sujuvasti ja vaivattomasti.
Sähkiksessä voit tehdä eräpäivän siirron muutamalla klikkauksella.

Oletko muuttamassa tai tekemässä uutta sähkösopimusta?
Nämä ja muutkin sopimusmuutokset pystyt tekemään kätevimmin nettisivuillamme. Yhteydenottoa asiakaspalveluun et välttämättä edes tarvitse
Näitä meiltä kysytään eniten
Minkälainen sähkösopimus minun kannattaa valita?
”Mikä sähkösopimus sopii minulle parhaiten?” on kysymys, johon ei ole yhtä oikeaa vastausta. Keräsimme tähän asiantuntijamme vinkit siihen, mitä valinnassa kannattaa kuitenkin huomioida.
- Pohdi omaa kykyäsi sietää epävarmuutta. Talven 2023–2024 hinnat näyttävät viime vuotta maltillisemmilta, mutta lopullista hintatasoa on mahdoton ennustaa etukäteen. Jos epävarmuus jännittää, sähkön hinnan lukitseminen määräaikaisella sopimuksella voi olla hyvä valinta.
- Tunnista oma tapasi käyttää sähköä. Jos olet kiinnostunut pörssisähkön hinnan seuraamisesta ja voit ajoittaa kulutuksesi kalliimpien tuntien ulkopuolelle, pörssisähkö voi olla sinulle hyvä vaihtoehto. Mikäli taas haluat käyttää sähköä huolettomasti ja silloin kun sinulle parhaiten sopii, määräaikaisella sopimuksella varmistat, että hinta on aina sama.
- Huomioi asumismuotosi. Erityisesti maalämpö- tai sähkölämmitteisissä kiinteistöissä, joissa kulutus painottuu voimakkaasti vuoden kylmimpään ja kalleimpaan ajanjaksoon, määräaikainen sopimus voi tuoda mielenrauhaa. Kaukolämmitetyssä kerrostaloasunnossa kulutus taas on vuoden ympäri melko maltillista, jolloin pidemmän aikavälin keskihinta pörssisähkössä jää todennäköisesti matalaksi.
Lue lisää:
Sähkön hinta nousee syksyä kohti – minkälainen sähkösopimus kannattaa tehdä nyt?
Voinko siirtää laskuni eräpäivää tai saada maksuaikaa?
Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €/kpl.
Jos sinulla yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropo Capitaliin, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.
Kuinka usein saan sähkölaskun? Millä tavoilla saan laskut? Miten ilmoitan hyvitystilin numeron?
Saat sähkölaskun yhden, kahden tai kolmen kuukauden välein riippuen sähkön kulutuksesta, lämmitystavasta tai siitä mitä sopimuksen tekohetkellä on sovittu.
Voit vastaanottaa laskusi e-laskuna, suoramaksulaskuna tai paperilaskuna. Paperilasku on sinulle maksuton. Ympäristöystävällisen e-laskun teet kätevästi omassa verkkopankissasi.
Tilinumerosi laskun hyvitystä varten voit ilmoittaa tietoturvallisesti tilinumerolomakkeella.
Miten voin pienentää sähkölaskuani?
Jokainen voi vaikuttaa omaan sähkönkulutukseensa energiaa säästävillä arjen valinnoilla ja kodin energiaremonteilla.
Kodin energiankäytöstä keskimäärin noin 2/3 kuluu tilojen lämmitykseen ja noin 15 % lämpimän käyttöveden lämmittämiseen. Loppu kodin energiankulutuksesta kuluu sähkölaitteisiin ja valaistukseen. Niinpä lämmitykseen ja lämpimän veden käyttöön kohdistuvat säästötoimet vaikuttavat eniten kokonaisenergian säästöön.
Lue tarkemmin sähkönsäästövinkeistä.
Haluan vaihtaa sähkön myyjää. Miten toimin?
Myyjänvaihto nykyiseltä yhtiöltä Tampereen Energialle on helppoa. Valitse sinulle parhaiten sopiva, myynnissä oleva tuotteemme täältä ja tee uusi sopimus. Me hoidamme puolestasi kaikki muut myyjänvaihtoon liittyvät toimenpiteet.
Mistä tiedän, mikä sähkösopimus minulla on?
Löydät sopimustiedot maksuttomasta Sähkis-palvelusta kohdasta ’Asiakastiedot’ ja sähkölaskusi erittelysivun yläosasta. Sieltä löytyvät myös sähkön siirtosopimustiedot, jos asut Tampereella tai muualla Tampereen Energia Sähköverkko Oy:n verkkoalueella. Jos asut muualla Suomessa, siirtosopimuksen tiedot löydät paikallisen verkkoyhtiösi extranetistä.
Mistä voin seurata yksittäisen tunnin Pörssisähkön hintaa?
Pörssisähkö-tuotteemme keskimääräisen hinnan päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuositasolla löydät tuotesivultamme.
Voit seurata Pörssisähkön hintaa tunnettain matkapuhelimellasi Fingridin Tuntihinta-mobiiilisovelluksessa, kun määrität sovelluksen asetuksissa mukaan välityspalkkiomme 0,38 snt/kWh. Voit ladata maksuttoman sovelluksen sovelluskaupoista.
Sähkömarkkinoiden spot-hinnat ilman myyjän välityspalkkioita löydät sivulta www.sahko.tk tai Nord Pool-sähköpörssin sivuilta.
Miten sähkön myyntisopimuksen irtisanominen tehdään?
Voit päättää sähkösopimuksesi yhteydenottolomakkeella kun muutat. Valitse yhteydenottosi aiheeksi Sopimuksen päättäminen ja anna pyydetyt tiedot. Jos vaihdat sähkönmyyjää, älä päätä sopimustasi. Uusi myyjä ilmoittaa sopimuksen päättymisestä meille. Näin varmistetaan, että sähkön toimitus jatkuu keskeytymättömänä. Määräaikaisen sopimuksen voit irtisanoa määräajan päättymisen jälkeen tai jos muutat kesken sopimuskauden. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voit irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla tai muuton yhteydessä.
Muuton yhteydessä voit päättää vanhan sopimuksesi samalla, kun teet kanssamme sopimuksen uuteen asuntoosi. Voit tehdä sen kätevästi verkkosivuillamme.
Mitä määräaikaiselle sopimukselleni tapahtuu muuttaessani?
Määräaikainen sopimuksesi päättyy, kun muutat. Tee uusi sopimus kätevästi verkkosivuiltamme.
Muuttuvatko määräaikaisten sähkösopimusten hinnat kesken sopimuskauden?
Eivät muutu. Määräaikaisten sopimusten hinnat pysyvät samana koko sopimuskauden. Löydät oman sopimuskautesi ja energiahinnat Sähkis-palvelusta tai laskusi erittelysivun yläosasta.
Sähkis-palvelussa voit myös kätevästi seurata energiakulutustasi ja tekemiesi energiansäästötoimien tehoa jopa tuntitasolla.
Siirtyykö nykyinen sähkösopimus muuton yhteydessä uuteen asuntooni halutessani?
Vanha sopimus ei siirry muuton yhteydessä uuteen osoitteeseen. Sähkösopimukset ovat asuntokohtaisia, joten uuteen asuntoon on tehtävä uusi sopimus. Voit tutustua myynnissä oleviin tuotteisiimme ja tehdä uuden sopimuksen täällä.
Ota yhteyttä sähköisesti – valitse aihe
Sähkösopimukset
Yhteydenotto: sähkösopimukset
*-merkinnällä merkityt kentät ovat pakollisia.
"*" näyttää pakolliset kentät
Sähkösopimukset, vuosikulutus yli 100 000 kWh
Yhteydenotto: sähkösopimukset, vuosikulutus yli 100 000 kWh
*-merkinnällä merkatut kentät ovat pakollisia.
"*" näyttää pakolliset kentät
Sähkösopimuksen päättäminen
Yhteydenotto: sähkösopimuksen päättäminen
Tällä lomakkeella voit päättää sähkösopimuksen, jos et tarvitse uutta sopimusta. Ethän päätä sopimustasi, jos olet vaihtanut sähkönmyyjää. Uusi myyjäsi ilmoittaa meille asiasta. *-merkinnällä merkityt kentät ovat pakollisia.
"*" näyttää pakolliset kentät
Laskutus
Yhteydenotto: laskutus
*-merkinnällä merkityt kentät ovat pakollisia.
"*" näyttää pakolliset kentät
Sähkis-palvelu
Yhteydenotto: Sähkis-palvelu
*-merkinnällä merkityt kentät ovat pakollisia.
"*" näyttää pakolliset kentät
Muut asiat
Yhteydenotto: muut asiat
*-merkinnällä merkityt kentät ovat pakollisia.
"*" näyttää pakolliset kentät
Asiakaspalvelumme yhteystiedot
Sähkön myyntisopimukset ja laskutus
Sähkön siirtosopimukset ja laskutus
Lisää Tampereen Energia Sähköverkon yhteystietoja löydät heidän sivustoltaan
Tutustu myös



