Usein kysyttyä sähköstä

Olemme koonneet avuksesi vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään eniten. Niistä voit löytää valmiin vastauksen nopeasti omaankin kysymykseesi.

Mistä tiedän, mikä sähkösopimus minulla on?

Löydät sopimustiedot maksuttomasta Sähkis-palvelusta kohdasta ’Asiakastiedot’ ja sähkölaskusi erittelysivun yläosasta. Sieltä löytyvät myös sähkön siirtosopimustiedot, jos asut Tampereella tai muualla Tampereen Energia Sähköverkko Oy:n verkkoalueella. Jos asut muualla Suomessa, siirtosopimuksen tiedot löydät paikallisen verkkoyhtiösi extranetistä.

Mitä tukia voin hakea valtiolta korkeiden sähkönhintojen takia?

Sähkön hinnan voimakkaan nousun takia vuonna 2023 on mahdollista saada apua sähkömenoihin. Ensisijainen tapa on hakea sähkövähennystä Verohallinnosta.

Sähkövähennykseen on oikeus, kun sähköenergian kulut ovat yli 2 000 euroa tammi–huhtikuun aikana ja veroja kertyy riittävästi vähennyksen tekemiseen.

Jos kotitaloudelle ei kerry veroja pienien tulojen vuoksi riittävästi, Kelasta voi hakea väliaikaista sähkötukea.

Sähkövähennystä tai sähkötukea voi saada sähköenergian, arvonlisäveron ja mahdollisen perusmaksun kustannuksiin. Vähennystä tai tukea ei voi saada sähkönsiirron kustannuksiin eikä mahdollisiin viivästysmaksuihin.

Mitä tarkoittaa sähkön toimitusvelvollisuustuote?

Jokaisella jakeluverkolla on toimitusvelvollinen sähkönmyyjä, jonka tulee myydä sähköä kyseisen jakeluverkon alueella.

Toimitusvelvollisuustuote tarkoittaa sähkötuotetta, jota toimitusvelvollisen sähkönmyyjän on myytävä tällä alueella. Tampereen Energia on toimitusvelvollinen sähkönmyyjä Tampereen Energia Sähköverkko Oy:n jakelualueella.

Tampereen Energian toimitusvelvollisuustuotteet ovat Siistisähkö ja  Pörssisähkö. Tuotteiden hinnastot on julkisesti nähtävissä verkkosivuillamme.

 

Mistä voin seurata yksittäisen tunnin Pörssisähkön hintaa?

Pörssisähkö-tuotteemme keskimääräisen hinnan päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuositasolla löydät tuotesivultamme.

Voit seurata Pörssisähkön hintaa tunnettain matkapuhelimellasi Fingridin Tuntihinta-mobiiilisovelluksessa, kun määrität sovelluksen asetuksissa mukaan välityspalkkiomme 0,38 snt/kWh. Voit ladata maksuttoman sovelluksen sovelluskaupoista.

Sähkömarkkinoiden spot-hinnat ilman myyjän välityspalkkioita löydät sivulta www.sahko.tk tai Nord Pool-sähköpörssin sivuilta.

Voinko siirtää laskuni eräpäivää tai saada maksuaikaa?

Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää  Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €/kpl.

Jos sinulla yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropo Capitaliin, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.

Muuttuvatko määräaikaisten sähkösopimusten hinnat kesken sopimuskauden?

Eivät muutu. Määräaikaisten sopimusten hinnat pysyvät samana koko sopimuskauden. Löydät oman sopimuskautesi ja energiahinnat Sähkis-palvelusta tai laskusi erittelysivun yläosasta.

Sähkis-palvelussa voit myös kätevästi seurata energiakulutustasi ja tekemiesi energiansäästötoimien tehoa jopa tuntitasolla.

Miten voin pienentää sähkölaskuani?

Jokainen voi vaikuttaa omaan sähkönkulutukseensa energiaa säästävillä arjen valinnoilla ja kodin energiaremonteilla.

Kodin energiankäytöstä keskimäärin noin 2/3 kuluu tilojen lämmitykseen ja noin 15 % lämpimän käyttöveden lämmittämiseen. Loppu kodin energiankulutuksesta kuluu sähkölaitteisiin ja valaistukseen. Niinpä lämmitykseen ja lämpimän veden käyttöön kohdistuvat säästötoimet vaikuttavat eniten kokonaisenergian säästöön.

Lue tarkemmin sähkönsäästövinkeistä.

Haluan vaihtaa sähkön myyjää. Miten toimin?

Myyjänvaihto nykyiseltä yhtiöltä Tampereen Energialle on helppoa. Valitse sinulle parhaiten sopiva, myynnissä oleva tuotteemme täältä ja tee uusi sopimus. Me hoidamme puolestasi kaikki muut myyjänvaihtoon liittyvät toimenpiteet.

Olen muuttamassa. Milloin sähkösopimus tulisi tehdä?

Voit päättää vanhan sähkösopimuksesi kätevästi samalla, kun teet kanssamme sopimuksen uuteen kotiisi. Suosittelemme tekemään uuden sopimuksen viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen muuttoa. Jos kyseessä on kiinteistön kauppa (omakotitalo tms.), olethan yhteydessä paikalliseen verkkoyhtiöön sähköliittymän siirrosta nimiisi.

Mitä määräaikaiselle sopimukselleni tapahtuu muuttaessani?

Määräaikainen sopimuksesi päättyy, kun muutat. Tee uusi sopimus kätevästi verkkosivuiltamme.

Pitääkö minun olla yhteydessä vanhaan myyntiyhtiööni, kun teen muuttaessani sopimuksen Tampereen Energian kanssa?

Ei tarvitse. Kun vaihdat sähkösopimuksesi toisesta sähköyhtiöstä meille muuttaessasi, huolehdimme puolestasi vanhan sopimuksen päättämisestä ja muista toimenpiteistä.

Siirtyykö nykyinen sähkösopimus muuton yhteydessä uuteen asuntooni halutessani?

Vanha sopimus ei siirry muuton yhteydessä uuteen osoitteeseen. Sähkösopimukset ovat asuntokohtaisia, joten uuteen asuntoon on tehtävä uusi sopimus. Voit tutustua myynnissä oleviin tuotteisiimme ja tehdä uuden sopimuksen täällä.

Mitä tapahtuu, jos unohdan irtisanoa vanhan sähkösopimukseni muuton yhteydessä?

Yleensä siitä ei ole haittaa, koska sopimuksesi päättyy automaattisesti, jos uusi asukas tekee vanhaan asuntoosi oman sopimuksen. Jos uusi asukas ei tee omaa sopimusta, sopimuksesi jatkuu, kunnes irtisanot sopimuksen tai kun uusi asukas tekee asuntoon sähkösopimuksen. Sopimuksen voi päättää kuluvalle päivälle tai tulevaisuuteen.

Miten sähkön myyntisopimuksen irtisanominen tehdään?

Voit päättää sähkösopimuksesi yhteydenottolomakkeella kun muutat. Valitse yhteydenottosi aiheeksi Sopimuksen päättäminen ja anna pyydetyt tiedot. Jos vaihdat sähkönmyyjää, älä päätä sopimustasi. Uusi myyjä ilmoittaa sopimuksen päättymisestä meille. Näin varmistetaan, että sähkön toimitus jatkuu keskeytymättömänä. Määräaikaisen sopimuksen voit irtisanoa määräajan päättymisen jälkeen tai jos muutat kesken sopimuskauden. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voit irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla tai muuton yhteydessä.

Muuton yhteydessä voit päättää vanhan sopimuksesi samalla, kun teet kanssamme sopimuksen uuteen asuntoosi. Voit tehdä sen kätevästi verkkosivuillamme.

 

Unohdin sähkösopimuksen teon muuttaessani. Kuinka nopeasti saan kotiini sähköt?

Saat sähkösopimuksen tarvittaessa nopeasti, kiireellisissä muutoissa suosittelemme kuitenkin olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse. Mahdollisesta sähköjen kytkennästä samalle tai seuraavalle päivälle verkkoyhtiö voi veloittaa pikakytkentämaksun oman hinnastonsa mukaisesti.

Tampereen Energia Sähköverkko Oy:n alueella sopimuksen tekopäivää seuraavan päivän kytkentä on maksuton, jos sopimus tehdään edellisenä arkipäivänä klo 14.30 mennessä.

Millä ostamani sähkö on tuotettu?

Ostamasi sähkön alkuperä riippuu sähkötuotteestasi, minkä olet valinnut. Esim. Lähisähkö on tuotettu joko puuaineksella, Tammerkosken vedellä tai tuulella. HyötyEnergia tuotetaan sekajätteellä. Suuryrityksille myydään heidän haluamillaan energialähteillä tuotettua sähköä. Tampereen Energialla ei ole ydinvoimaosuuksia ydinvoimaloista.

Lisätietoa myymämme sähkön alkuperästä

Miten tiedän että uusiutuvana ostamani sähkö on varmasti uusiutuvaa?

Todennamme kotitalouksille ja pienyrityksille myymämme uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön virallisilla alkuperätakuilla. Alkuperätakuujärjestelmää ylläpitää Suomessa kantaverkkoyhtiö Fingrid Oy, ja sen valvojana toimii Energiavirasto.

Energiayhtiöt velvoitetaan ilmoittamaan eri tuotantotavoilla verkkoon tuotetun sähkön määrän, ja sen perusteella pystytään selvittämään sähkön alkuperä.

Sähkönmyyjät puolestaan ostavat alkuperätakuita myymänsä uusiutuvan sähkön verran. Näin varmistutaan siitä, että myyty sähkö on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä, ja että uusiutuvaa energiaa on myynnissä vain sen verran kuin sitä on sähköverkkoon tuotettu.

Lisätietoa myymämme sähkön alkuperästä

Kuinka usein saan sähkölaskun? Millä tavoilla saan laskut? Miten ilmoitan hyvitystilin numeron?

Saat sähkölaskun yhden, kahden tai kolmen kuukauden välein riippuen sähkön kulutuksesta, lämmitystavasta tai siitä mitä sopimuksen tekohetkellä on sovittu.

Voit vastaanottaa laskusi e-laskuna, suoramaksulaskuna tai paperilaskuna. Paperilasku on sinulle maksuton. Ympäristöystävällisen e-laskun teet kätevästi omassa verkkopankissasi.

Tilinumerosi laskun hyvitystä varten voit ilmoittaa tietoturvallisesti tilinumerolomakkeella.

Lisätietoa laskutuksesta

Voinko siirtää sähkölaskuni eräpäivää?

Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirrosta veloitamme 4,50 €.

Suoramaksulaskuista lähtee pankkiin maksutoimeksianto heti, kun se on valmis ja siksi suoramaksulaskuille ei ole mahdollista saada maksuaikaa.

Maksumuistutuksen eräpäivän siirrosta voit sopia Ropo Capitalin kanssa. Yhteystiedot löytyvät täältä.