Uutta energiaa, uusi asema

Uusi visuaalinen identiteettimme kuvaa Tampereen Energiaa sellaisena kuin olemme tänään. Meillä on uutta energiaa ja haluamme tulla tunnetuksi energia-alan nykyaikaisimpana pioneerina Suomessa.

Brändimme lanseerattiin 28.8.2023 Tampereella, ja se otetaan käyttöön asteittain kaikissa kanavissamme ja toimipaikoissamme. Uudistuksen myötä verkkosivustomme on saanut uuden ilmeen ja runsaasti uutta sisältöä. Löydät nyt entistä enemmän tietoa energiapalveluistamme sekä saat ajankohtaisia vinkkejä muun muassa energiansäästöön ja juuri sinulle sopivien energiaratkaisujen valintaan.

Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään hyviä päätöksiä ja onnistumaan omissa energia-asioissaan.

Ei vain ulkoinen muutos

Muutoksemme ei ole vain ulkoinen. Brändimme ytimenä on uusi strategiamme. Tulevaisuudessa saamme entistä enemmän voimaa verkostoitumisesta, innovaatioista, tiiviistä yhteistyöstä asiakkaidemme ja kilpailijoidemme kanssa sekä teknologiajohtajuudessa. Olemme vahva toimija nykyisillä ja tulevilla markkinoilla.

Ennen kaikkea muutoksemme koskee ihmisiämme. Tampereen Energiassa työskentelee alamme parhaat asiantuntijat, oli kyse sitten energiamurroksen johtamisesta tai biovoimalaitoksen käynnissäpidosta. Siksi halusimme luoda brändin, joka kuvaa työtämme, edustaa ihmisiämme sekä kertoo aiempaakin paremmin, miksi olemme olemassa. Uudistunut brändi on investointi ihmisiimme.

Me olemme Tampereen Energia.

TOIMITUSJOHTAJAMME SANOIN

Lue Jussi Laitisen blogi

Mitä muutos käytännössä tarkoittaa?

Asiakkaillemme uusi brändimme näkyy selkeämpänä ja avoimempana viestintänä sekä entistä erottuvampana ulkoasuna. Tarjoamme myös entistä toimivammat digitaaliset palvelukanavat asiakkaidemme käyttöön, jolloin voit hoitaa energia-asioitasi ajasta ja paikasta riippumatta.

Uusi ilmeemme näkyy Tampereen katukuvassa, laskuissa, erilaisissa esityksissä, verkkosivuillamme ja tuotteissamme. Toivomme, että tunnistat oman energiayhtiösi tulevaisuudessa entistä paremmin!

Myötävoimalla muutamme maailmaa

Uudessa strategiassamme ja sen myötä myös brändissämme on kyse ennen kaikkea muutoksesta. Uusi tunnuslauseemme osoittaa, millä asenteella sen teemme.

Myötävoima on enemmän kuin slogan tai tunnussana: se on symboli hyvälle muutokselle ja positiivinen voima, jota Tampereen Energia ja me kaikki edustamme. Myötävoima on lujanlempeä muutosvoima.

Miten muutos toteutettiin?

Brändimme suunnittelusta ja käytännön toteutuksesta vastasivat pääosin Tampereen Energian omat asiantuntijat. Brändin rakentaminen on kestänyt kaksi vuotta, ja siinä on ollut mukana ihmisiä kaikista Tampereen Energian yksiköistä.

Käytännön muutoksia on toteutettu luonnollisen kierron myötä, esimerkiksi käyttöikänsä päähän tulleet kyltit uusitaan. Huomioimme kaikissa muutoksissa hiilijalanjäljen ja käytämme hankinnoissa aina ensisijaisesti paikallisia toimittajia.

Miksi nimeä muutettiin?

Sähkölaitos-nimi ei enää kuvannut toimintaamme. Nimi kuvasi meidät sähkön tuottajana ja  myyjänä, kuvaus ei vastaa nykyistä liiketoimintaamme tarpeeksi kattavasti. Haluamme olla asiakkaidemme kumppani kaikissa energiaan liittyvissä hetkissä. Ensisijaisesti Tampereen Energian lämmittää tamperelaiset kodit, yritykset ja julkiset tilat.

Uusi nimemme kuvaa paremmin toimintaamme kokonaisvaltaisena energiakumppanina.

  • Ydintoimintaamme ovat kaukolämpö ja jäähdytys.
  • Olemme asiakkaidemme energiakumppani, joka auttaa tekemään fiksuja valintoja ja tehostamaan energian käyttöä.
  • Tarjoamme ja kehitämme tulevaisuuden energiapalveluita. Ne mahdollistavat ilmastonmuutoksen pysäyttämisen ja puhtaamman Tampereen yhdessä asiakkaidemme kanssa.
Muuttuvatko palvelunne?

Tampereen Energialta saat kaikki tutut palvelumme sähköstä ja kaukolämmöstä yritysten ja taloyhtiöiden sähköautojen latausratkaisuihin. Lisäksi palveluvalikoimassa on lukuisia uusia tuotteita ja palveluita, kuten tuoteperhe kiinteistön A-energialuokan saavuttamiseksi.

Muuttuvatko hinnat?

Brändiuudistus tai nimi eivät vaikuta tuotteiden hintoihin.

Myykö Tampereen Energia enää sähköä?

Kyllä myy. Löydät tutut sähkösopimukset täältä.

Vaikuttaako brändiuudistus sopimuksiini?

Ei vaikuta. Myös tilinumeromme, postiosoitteemme ja puhelinnumeromme säilyvät vanhoina tuttuina.

Mitä uuden ilmeen taustalla on?

Halusimme selkeän tunnisteen, joka erottaa meidät muista ja kertoo visuaalisesti sen, mistä meissä on kyse. Uusi tunnisteemme muodostuu tunnusosasta ja tekstimuotoisesta logosta.

Tunnus on T-kirjain, joka tulee meille tärkeästä sanasta ”Tampereen”. Samalla se kuvaa yhteyttä eri energiamuotojemme välillä: kaukolämmön, jäähdytyksen ja sähkön. Tunnus voi tuoda eri ihmisille mieleen myös muita mielikuvia. Siinä voi nähdä esimerkiksi moottorin, tuulivoimalan turbiinin tai kukan.

Tekstiosa, eli logo, toistaa tunnusosan muotoja. Logo on selkeästi luettavissa myös silloin, kun se on kooltaan pieni.

Tunnusosasta tutut muodot toistuvat logon lisäksi kautta linjan kaikessa visuaalisuudessamme. Tulevaisuudessa tunnistat meidät jo nopealla silmäyksellä!

Uusi päävärimme on lämmin oranssinpunainen. Se tuo esiin tärkeimmän tehtävämme eli sen, miten lämmitämme kaupungin ja sen kodit, yritykset ja julkiset tilat. Koska Tampere ja myös Tampereen Energia ovat tunnettuja punatiilisistä maamerkeistään, väri liittää meidät vahvasti kotikaupunkiimme ja sen tunnuspiirteisiin.

Valokuvat taas kuvaavat vaikutustamme maailmaan. Kuvat on kuvattu Tampereella, ja niistä voi jokaisesta löytää asiakkaitamme, työntekijöitämme sekä paikkoja, joissa energia virtaa joko maan päällä tai näkymättömästi pinnan alla. Kuvat on kuvannut pääosin Marjaana Malkamäki.

Paljonko brändi maksoi?

Logon ja uuden ilmeen suunnittelusta vastasi Kaski Agency, suunnittelukustannus oli alle 20t euroa.

Yli 90 % visuaalisista ilmenemistä, kuten kyltit, liput, opasteet, kartat ja painotuotteet on suunniteltu Tampereen Energian omina töinä. Meillä on talossa rautaista osaamista, joka mahdollisti poikkeuksellisen projektin toteuttamisen energiatalon sisällä. Lisäksi kustannuksia aiheutuu mm. teknisten järjestelmien muutoksissa, joita tehdään vaiheittain ja mahdollisuuksien mukaan muiden uudistusten yhteydessä. Nimenmuutoksen kokonaiskustannukset ovat noin 200 000 euroa.

Brändin lanseerauskampanjan toteuttivat Mainostoimisto Ilme ja Karu Films yhteistyössä Tampereen Energian asiantuntijoiden kanssa.

Ajattelemme brändiämme samoin kuin tuotannon uusiutumiseen tai ylläpitoon liittyviä investointejamme, kuten lämmöntuotantolaitteiden uusintaa, eikä sillä ole vaikutusta tuotteiden tai palveluidemme hinnoitteluun.