– Hienointa työssäni on, kun saamme tiiminä valmiiksi jonkin aluekokonaisuuden lämmityksen tai jäähdytyksen osalta ja se saa asiakkaalta hyvän reaktion, Teemu pohtii.

Tiimissä on voimaa

Työssään Teemu on paljon tekemisissä lämmön ja jäähdytyksen asiakasrajapinnassa muun muassa taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden kanssa. Hän toimii myös myynnin teknisenä tukena, ja iso osa työstä kuluukin erilaisen ongelmanratkaisun parissa. Teemun mukaan hänen työssään on tärkeää pysyä rauhallisena kinkkisemmissäkin tilanteissa. Ensin selvitetään ongelman juurisyy, ja vasta sitten ryhdytään ratkomaan sitä.

–  Lämmitysmuotona kaukolämpö on huoleton ja toimiva, mutta joskus esimerkiksi lämmityslaitteiston asetusarvot voivat heittää. Neuvonta ja ohjeistaminen on palkitsevaa, kun lopputuloksena on toimivat asiakaslaitteet, Teemu kertoo.

Monesti haasteita pähkäillään myös yhdessä tiimin kanssa. Kun samaan pöytään tuodaan tiimistä löytyvää teknistä osaamista ja vahvaa asiakasymmärrystä, syntyvät parhaat ajatukset.

 – Kun lyödään päät yhteen, saadaan aikaan villejä ideoita. Kun niitä tuodaan vähän maan tasalle, saadaan aikaan uudenlaista ajattelua. Siinä piilee porukalla tekemisen hienous. Meillä asioita saa ja uskaltaa sanoa ääneen. Lopulta tässä työssä parasta ovat työkaverit.

Uudenlaista ajattelua syntyy, kun tiimi lyö päänsä yhteen.

TEEMU HEINONEN, TEKNINEN PALVELUPÄÄLLIKKÖ

Parhaiten oppii tekemällä

Teemulta löytyy takataskustaan energia- ja ympäristötekniikan insinöörin paperit. Energia-alan töitä hän teki jo opintojen ohessa sekä kesäisin.

– Opinnoissa energia-asiat olivat hiukan vähäisemmässä roolissa, mutta työn kautta olen päässyt syventämään osaamistani. Tietotaitoni karttui töitä tehdessä ja varsinkin nyt Tampereen Energialla. Täällä pääsee oppimaan paljon asioita, kun vain menee rohkeasti mukaan ja kysyy. Täällä kukaan ei piilottele omaa osaamistaan, Teemu toteaa.

Teemun polku Tampereen Energialla on kulkenut vauhdikkaasti. Ennen nykyisiä tehtäviään hän on ehtinyt tehdä yritykselle opinnäytetyön sekä toimia palvelupäällikkönä.

– Kun aloitin, palvelupäällikön rooli oli täysin uusi. Pääsin kuitenkin heti kehittämään uusia tuotteita ja palveluita kuten energiaremonttia helpottavaa SmartNRG Lämmönjakokeskusta, Teemu muistelee.

Energiatehokkuus yhdistää

Vaikka asiakkaiden tarpeet, haasteet ja tilanteet voivat olla hyvinkin erilaisia, viime aikoina eräs teema on kulkenut keskusteluista toiseen.

– Energiatehokkuus on päivän trendi. Se kiinnostaa asiakkaita, minua sekä Tampereen Energiaa.

Se on myös yksi asioista, joihin Teemu uskoo voivansa omalla työllään vaikuttaa.

– Isolla ja paikallisella energiayhtiöllä on mahdollisuuksia vaikuttaa massoihin ja tehdä suuria muutoksia ihmisten energiankäytöstä aiheutuviin päästöihin sekä ympäristövaikutuksiin. Ja toki kannustaa ihan kiinteistö- ja yksilötasolla energiansäästöön ja esimerkiksi älykkääseen lämmön ohjaamiseen, hän summaa.