1973 valmistunut neljän talon taloyhtiö, As. Oy Tohlopinrinne, on tottunut elämään ajan mukana ja pitämään lämmityksestä hyvää huolta. Taloyhtiössä on 30 asuntoa, ja se on lämmennyt kaukolämmöllä jo 1970-luvun lopulta. Keväällä 2024 taloyhtiö otti käyttöönsä Lämmönohjaus-palvelumme taloyhtiöille. Päätöstä edelsi huolellinen harkinta ja selkeä tarve parantaa asumismukavuutta.

”Meillä oli ollut jonkin verran hankaluuksia lämmityksen kanssa. Kauempana lämmönjakokeskuksesta asuvat asukkaat olivat valittaneet viileydestä. Ajatuksemme oli, että ehkä tämä palvelu voisi auttaa asiassa. Lisäksi houkuttelivat mahdolliset säästöt sekä energiassa että rahassa”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Pirjo Sistola.

Taloyhtiössä oli joitakin vuosia sitten mietinnässä myös maalämpöön vaihtaminen ja sitä varten hankittiin jo tarjouksiakin. Taloyhtiö kuitenkin totesi sen olevan liian kallis ja epävarma investointi. Lämmönohjaus -palvelun toivottiin myös tuottavan säästöjä ja siten antavan myös lisää hyviä perusteita miksi kaukolämmössä kannatti pysyä.

Lämmönohjaus toi tasapainoa ja mielenrauhaa

Huhtikuussa 2024 taloyhtiön 12 asuntoon asennettiin anturit, ja Lämmönohjaus-palvelu aloitti toimintansa. Palvelun avulla lämpöä ohjataan älykkäästi todellisten olosuhteiden perusteella, ei vain termostaattien armoilla.

Lämmönohjaus-palvelun vuoksi lämmönjakohuoneessa ei tarvitse erikseen käydä seuraamassa kulutusta.

”Ensimmäinen vuosi on mennyt hienosti. Viime talvena valitukset vähenivät huomattavasti. Kun syksyllä asukkaat kokivat taas viileyttä, saimme palvelupäällikön kanssa heti säädettyä asetuksia sopivaksi. Toiminta oli nopeaa ja asukkaat tulivat taas tyytyväisiksi.”

Puheenjohtajan mukaan yksi palvelun suurimmista eduista on juuri asioiden hoidon nopeus ja helppous. ”Palvelu lisää turvallisuuden tunnetta. Tiedämme, että lämmönjakokeskuksen toimintaa on helppo seurata eikä yllätyksiä pitäisi tulla. Kun lämmönjakokeskuksemme on jo lähes 20 vuoden ikäinen, tämä tieto on tärkeä. Lisäksi tiedossamme on miten helposti ja vaivattomasti voimme myös vaihtaa uuteen keskukseen. On myös kätevää, että kaiken tiedon näkee etänä eikä tarvitse aina erikseen käydä itse lämmönjakohuoneessa.”

Säästöjä euroissa ja kilowattitunneissa

Taloyhtiö seuraa Lämmönohjaus-palvelun tuottamia tietoja TaloTohtori-alustan kautta. Lämmönjakokeskuksen lämmönsäätimeltä tulevat hälytykset voi myös tilata TaloTohtorista sähköpostiin. Taloyhtiön hallitus tarkastelee säännöllisesti energiankulutusta ja lämmön tasaisuutta kokouksissaan.

Ensimmäisen toimintavuoden tulokset puhuvat puolestaan. Lämmönohjaus-palvelu toi taloyhtiölle 6 % säästön energiankulutuksessa, mikä tarkoitti noin 2200 euron pienempiä lämmityskustannuksia.

”Tämä on meille erinomainen tulos, kun huomioi, ettei mukavuudesta ole tingitty. Päinvastoin: asumisviihtyvyys on parantunut.”

Lämmönohjaus-palvelu antaa mielenrauhaa taloyhtiön puheenjohtaja Pirjo Sistolalle.

Luottamusta ja kumppanuutta Tampereen Energian kanssa

As. Oy Tohlopinrinteen puheenjohtaja Pirjo Sistola korostaa, että yhteistyö energiayhtiönsä kanssa on ollut helppoa ja luotettavaa alusta alkaen.

”Olemme saaneet tarvitsemamme tiedot heti ensimmäisestä tapaamisesta lähtien. Tampereen Energian asiantuntijat ovat miellyttäviä ja ammattitaitoisia, ja heihin saa yhteyden nopeasti. Tämä yhteistyö herättää luottamusta.”

Syksyllä 2025 taloyhtiö piti vuosikatsauksen menneestä vuodesta yhdessä palvelupäällikkömme Aaro Ruoholan kanssa, joka kommentoi palvelun merkitystä taloyhtiöille: ”As. Oy Tohlopinrinteen tarina osoittaa, miten perinteinen kaukolämpö voi uudistua älykkään ohjauksen avulla ja pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaan isoja parannuksia, sekä taloudellisesti että asumisen laadussa.”

As. Oy Tohlopinrinteeseen kuuluu 30 asuntoa.